Τώρα που καταλάγιασε ο θόρυβος από την έντονη συζήτηση που ακολούθησε την προσπάθεια της ΑΝΑΣΑ να εντοπίσει αν υλοποιείται και πώς το ενταγμένο στο Interreg Greece-Albania έργο της παρέμβασης στο ιστορικό Λαζαρέτο, είναι η ώρα να αποτιμήσουμε ψύχραιμα, ειλικρινά και κυρίως αντικειμενικά την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
- Η ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ, εκτιμώντας την μεγάλη ιστορική, πολιτισμική και κοινωνική σημασία του Λαζαρέτο για την Κέρκυρα και την νεότερη Ελλάδα, σχεδίασε και χρηματοδότησε μέσω του διασυνοριακού προγράμματος “tactical tourism” μια πρώτη, μικρή μεν σημαντική δε παρέμβαση, που στόχο είχε την διευκόλυνση της προσέγγισης μικρών πλοίων στο νησί, την δυνατότητα ακώλυτης πρόσβασης ατόμων μειωμένης κινητικότητας, και στοιχειώδεις εργασίες συντήρησης και καθαρισμού των κτιρίων και του περιβάλλοντα χώρου. Η εγκεκριμένη χρηματοδότηση ήταν 300.000 ευρώ.
- Η ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ συνεργάστηκε για τον σκοπό αυτό με τον (ενιαίο τότε) Δήμο Κέρκυρας, ως ιδιοκτήτη του χώρου, και η συνεργασία αυτή αποτυπώθηκε στην Προγραμματική Σύμβαση που υπερψήφισαν τα αντίστοιχα συμβούλια, Περιφερειακό και Δημοτικό, με αποφάσεις τους που εγκρίθηκαν ως προς την νομιμότητα τους από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
- Η επίσημη έναρξη του “tactical tourism” καθυστέρησε αρκετά μέχρι να επιλυθούν διακρατικές διαφορές στον χειρισμό των διασυνοριακών προγραμμάτων, και τελικά συνέβη τον Ιούλιο 2018.
- Η πρόταση «tactical tourism” έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία κατά την αξιολόγηση των προγραμμάτων από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του interreg και ο φάκελος περιείχε μεταξύ άλλων :
- Πλήρεις τεχνικές προδιαγραφές και προϋπολογισμό για την πλωτή εξέδρα βαρέως τύπου (beton arme).
- Εγκεκριμένη μελέτη με προδιαγραφές, ποσότητες και προϋπολογισμό, υπογεγραμμένη από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Κερκύρας, για την διαμόρφωση της ράμπας ΑΜΕΑ.
- Προϋπολογισμό, βάσει προμελέτης, για την διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
Εσωτερικές δυσλειτουργίες σε Περιφέρεια και Δήμο δεν επέτρεψαν γρήγορη
ανάληψη πρωτοβουλιών για τις απαραίτητες διαγωνιστικές διαδικασίες και την
τυχόν ολοκλήρωση των μελετών. Οι νέες αρχές που ανέλαβαν την 1/9/2019 έπρεπε να
πράξουν ακριβώς αυτά:
Διαγωνισμό
προμήθειας για την πλωτή εξέδρα, πρόχειρο διαγωνισμό για την κατασκευή της
ράμπας ΑΜΕΑ, ολοκλήρωση μελέτης περιβάλλοντος χώρου και λήψη σχετικών αδειών.
Τυπικά έπρεπε να εγκρίνουν νέα προγραμματική σύμβαση, λόγω της διάσπασης του ενιαίου
δήμου και της συμπερίληψης σε αυτήν την νέα σύμβαση και του υπουργείου
Πολιτισμού.
Είχαν χρόνο; Είχαν
στην διάθεση τους 40 ολόκληρους μήνες μέχρι το τέλος του 2022.
Τι έπραξαν; Κυριολεκτικά
εν κρυπτώ και χωρίς να ενημερώσουν Περιφερειακό και Δημοτικό Συμβούλιο,
αποφάσισαν την απένταξη του έργου, απόφαση που υλοποίησε η κ.
Κράτσα-Τσαγκαροπούλου αποποιούμενη την χρηματοδότηση υπέρ του Υπουργείου
Πολιτισμού.
Οι τωρινές αρχές Περιφέρειας και Δήμου, δικαιολογούμενες για την στάση
τους αυτή, δηλώνουν δια των εκπροσώπων τους αντιπεριφερειαρχών και αντιδημάρχων
ότι βρήκαν άδειους φάκελους και δεν προλάβαιναν. Δείξαμε ως ΑΝΑΣΑ ότι τίποτε απ’
τα δύο δεν είναι αληθές.
Έπραξαν έτσι για πολιτικούς και μόνο λόγους. Έδειξαν απέχθεια για τον
συμβολισμό του Λαζαρέτο. Το παραταξιακό ιστορικό τους παρελθόν επιβλήθηκε της
υποχρέωσής τους να τιμούν τις ιστορικές μνήμες που η ίδια η πολιτεία έχει
αποδεχθεί και θεσμοθετήσει. Απλά δεν τολμούν να το ξεστομίσουν και κρύβονται
πίσω από τους δήθεν άδειους φακέλους.
Είναι ώρα να ξεπλύνουν την ντροπή. Η περιφερειάρχης που απένταξε το έργο
και η δήμαρχος στον Δήμο της οποίας ανήκει ιδιοκτησιακά (από το 2012) το
Λαζαρέτο οφείλουν να κινηθούν άμεσα και να εξασφαλίσουν ικανή χρηματοδότηση για
την συντήρηση και αναβάθμιση του ιστορικού τόπου, την εξασφάλιση της λιμενικής
πρόσβασης και της επισκεψιμότητας στο νησί. Μελέτες υπάρχουν, δικαιολογίες
άλλες όχι.
Η ΑΝΑΣΑ θα εργαστεί και στο μέλλον με συνέπεια και
αποφασιστικότητα ώστε το Λαζαρέτο να είναι «τιμή και δόξα» για την Κέρκυρα, την
Ελλάδα και τον Κόσμο.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΡΧΩΝ
ΑΝΑΣΑ για τα Ιόνια Νησιά